Odgovorno roditeljstvo

Svako dijete i svako ljudsko biće samim svojim postojanjem ima pravo na čist i zdrav okoliš koji mu omogućuje skladan rast i razvoj. Djeci je ovo temeljno pravo zagarantirano i u Konvenciji o pravima djeteta. Usprkos tome, svakim danom se susrećemo ili direktno ili putem medija s ozbiljnim problemima onečišćenja i ugrožavanja životne okoline. Postalo je jasno da samo promjenom načina života i usvajanjem ekoloških navika možemo osigurati opstanak budućim generacijama. Stoga za dobrobit naše djece, njihovih potomaka i planeta Zemlje, jako je važno započeti s ekološkim odgojem od malih nogu. Kako?
Za početak, krenimo od sebe. Djetetova ekološka svijest razvijena je proporcionalno ekološkoj svijesti odraslih osoba koje ga okružuju, jer dijete najviše i najdublje uči oponašanjem svojih roditelja, odnosno drugih bliskih osoba s kojima dijeli svakodnevnicu. Dakle, kao prvo, budimo ona promjena koju želimo vidjeti u svijetu.
Pozitivno govorimo o prirodi, biljkama, životinjama, očuvanju planeta Zemlje, i što je najvažnije, sami se ponašajmo ekološki. Pomozimo djeci da razumiju i usvoje sljedeće prirodne zakonitosti:
- Ekologija je proučavanje staništa, doma, kuće…
- Naš je fizički okoliš sve što nas okružuje, a sastoji se od zemlje, vode, zraka i sunčeve energije.
- Svaka biljka i životinja nužan je i pripadajući dio okoliša. Za svoje se održanje koristi njime, ali mu zauzvrat i daje, pa se na taj način ostvaruje prirodna ravnoteža života na Zemlji.
- Živi organizmi u svom okolišu međusobno ovise jedni o drugima.
- Uzajamnost života ovisi o uvjetima u kojima se ostvaruje (tlo, sunčeva energija, voda, odnosi biljaka i životinja, biljaka i biljaka, životinja i životinja).
- Čovjek je specifična vrsta životinje na planetu. Ima snagu razuma i emocija koje mu pomažu planirati okoliš, mijenjati ga i brinuti se o njemu.
- Priroda stalno mijenja svoj izgled.
- Čovjek mijenja svoju prirodu, ali njegovo djelovanje može biti konstruktivno ili destruktivno.
Da bi dijete prihvatilo te prirodne zakonitosti, trebamo mu omogućiti spontano učenje kroz otkrivanje svijeta, istraživanjem i stjecanjem iskustva iz tzv. “prve ruke”. Evo što možete zajedno s djetetom činiti kako biste djetetu pomogli da izraste u ekološki osjetljivo biće:
- Usvojite drvo – posadite novo drvo ili usvojite jedno drvo, pratite ga kako raste, cvjeta, gubi lišće, otkrijte tko na njemu živi i brinite se o njemu kroz sva godišnja doba.
- Sadite bilje – ako nemate vrt, posadite biljke u manje vaze na prozorskoj dasci, dijete će puno naučiti o životnim ciklusima prateći biljku od sjemena do ploda.
- Imajte kućne ljubimce - životinje oplemenjuju naš dom, djecu uče brizi o drugima i odgovornosti suživota.
- Istražujte prirodu – šećite i uživajte u planinama, plažama, u blizini jezera i sl. Otkrijte s djetetom nova mjesta za uživanje u prirodi.
- Igrajte se kućnog laboratorija – ispitujte svojstva čiste i nečiste vode, tražite zajedno odgovor zašto voda u našim rijekama nije više čista, što se događa kad u vodu bacimo papir, plastiku ili kemikaliju.
- Skupljajte stari papir i uključite se u akciju na lokalnoj razini.
- Umjesto automobila odlazite s vašom obitelji na izlete biciklom i puno šećite.
Ekološki organizirajmo svoj dom. I tu organizaciju učinimo tako zanimljivom, veselom i interaktivnom, da djeca s veseljem sudjeluju u njoj. Budimo kreativni. Organizirajmo popodnevna druženja s prijateljima i obitelji tijekom kojeg ćemo npr. očistiti vrt, park ili uz mnogo smijeha i zabave napraviti neku sličnu akciju za očuvanje prirode. U priče za laku noć uključimo i one u kojima je poanta očuvanje okoliša. Prijedlozi:
- Svrstavajmo otpad prema sastavu te ga zajedno nosimo u kontejnere.
- Dok peremo zube, zatvorimo vodu, a za ispiranje koristimo čašu. Usput, spomenimo djeci važne činjenice o našem planetu, kao npr. da je količina pitke vode jako ograničena. Poigrajmo se pitalicom: Što sve može učiniti litra vode? Pogađajmo zajedno: zaliti desetak teglica cvijeća, oprati djetetovu prljavu vesticu, napojiti sve susjedine mace, itd...
- Poučimo djecu da otpad nije smeće. Otpad možemo reciklirati i stvoriti time novu sirovinu za ponovnu proizvodnju. A smeća trebamo stvarati što manje, jer ga ljudi spaljuju u spalionici, zbog čega nastaje dim koji zagađuje zrak.
- Ne izlijevajmo ulja (motorna, ali i jestiva, koja vam preostanu od prženja hrane) u slivnik. Raspitajmo se gdje se u našoj blizini ona mogu ekološki prihvatljivo odložiti.
- Kod kuće ruke brišimo u platnene, a ne papirnate ručnike. Pijmo iz staklenih čaša ili šalica, umjesto da koš za smeće punimo plastičnim čašicama. Podsjetimo djecu da se plastika u prirodi neće razgraditi u prosjeku još idućih 500 godina.
- Upotrebljavajmo platnene pelene, te o njima razgovarajmo sa starijom djecom.
- Za kupovinu umjesto najlonskih vrećica nabavimo platnenu torbu ili pletenu košaru, koju ćemo koristiti više puta.
- Razgovarajmo s djecom i o hrani, odnosno na koje se sve načine hrana može iskoristiti (npr. baciti mrvice pticama, a kosti psima). Pričajmo o ekološkim kvalitetama dojenja.
- Nastavimo niz....
Načina da se odgovorno odnosimo prema nasem okolišu i planetu Zemlji ima bezbroj.
I koliko god nam se ponekad činilo da su to što radimo samo sitnice, ne zaboravimo da u ovom slučaju vrijedi pravilo: i malo je mnogo. Svaki naš doprinos je važan i svi zajedno vode nas prema istom cilju. Ostavimo nasoj djeci najvrjedniju baštinu: očuvani planet Zemlju